torsdag 4 november 2010

Varför denna rädsla för att byta/ge bort länkar?

Alla som håller på med hemsidor och bloggar på internet vet att(antar jag) man "måste" skaffa sig inlänkar på ett eller annat sätt till sin hemsida/blogg för att den ska ranka bättre i sökmotorerna.

Jag har fått känslan av att många inte vill byta länkar med andra likasinnade hemsidor/bloggar, antagligen är det så att de känner att de inte vill byta länkar med "konkurrerande" sidor/bloggar i samma nisch. Hur gör de för att skaffa inlänkar?

Köper de länkar? Knappast, förmodligen skaffar de inte länkar alls. Kanske har de redan ett nätverk av sajter som de länkar sinsemellan. Trots allt så är det inte tillåtet att köpa länkar enligt Google, även fast det förekommer.

Jag saknar en bra länktext service, där webmasters som VILL byta länkar kan träffas.
Visst jag har hittat några olika såna sajter som möjliggör såna byten, men oftast är det inte alls många som är registrerade vilket gör att tjänsten blir rätt värdelös.

2 kommentarer:

sa...

jag såg en artikel på xperten.tk om ett bra och gratis länkbytarprogram! nu kommer jag inte ihåg vad det hette, något med refer...men du hittar det säkert..

men jag håller med dig, även stora bloggare kan vara snåla med länkar, fast det kan tyckas att de kunde unna andra det.

sa...

Jag har också försökt att fixa länkbyte med både stora och små bloggare men dom flesta svarar inte ens på e-mail...... Väldigt underligt med tanke på att allt hänger på hur många tillbakalänkar man har.