torsdag 4 februari 2010

Starta eget företag, hur gör man?

Har haft i tankarna länge att jag någon gång ska starta eget på sidan om, och förhoppningsvis på heltid någon gång. Kanske fortare än jag anar eftersom jag arbetar på en arbetsplats där det ligger ett varsel för tillfället.

Det jag har märkt efter att frågat de som redan har kommit igång med eget företagande är att de är så hemlighetsfulla med hur det går till. Antingen säger de att det är inte svårt, det är bara köra igång eller så vill de inte hjälpa till alls. Jag har sökt lite på internet för att försöka hitta en "guide" som beskriver steg för steg hur det går till utan resultat. Det är nog det som fått mig att inte starta något tidigare, osäkerheten om hur det går till. Men det här året är målet att komma igång med egen verksamhet åtminstone i liten skala. Fördelen med verksamhet på internet är att det inte behöver kosta så mycket att komma igång.

En idé och ett bra domännamn på ett webbhotell och man kan vara igång, det behöver inte kosta mer än ca 350-500/år med domän och webbhosting.

Så nu ni som redan är igång, ge mig tips på hemsidor eller konkreta svar i kommentarsfältet. Eller varför inte ta mitt gratistips ;) och starta en steg för steg sajt om hur man kommer igång.

5 kommentarer:

sa...

Hej
skatteverket har utmärkt information
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaforetag/registreraandraochavregistrera.4.58d555751259e4d661680006123.html

foretagsregistrering.se

Här kan du enkelt registrera ditt företag. När du fått din f-skattsedel är det sen bara att sätta igång.

Det är absolut enkelt.

sa...

Okej, jo det har jag förstått att man måste ha F-skattsedel eller FA om man har anställning oxå.

Jag tänker nog mer på ekonomibiten, med skatter o egenavgifter. Vad man måste betala in, om man gör det varje månad eller om man kan göra den en gång/år.

sa...

Momsen kan du välja om du vill deklarera och betala var tredje månad, eller en gång om året.

Skatteverket vill även att du lämnar in en preliminärdeklaration, där du anger vad du tror att du kommer att få för resultat. Du räknar de ut skatten på det, och så får du betala 1/12 varje månad. Här kan du ju gissa på lågt resultat så behöver du inte betala så mycket varje månad i början. Utan får det istället som en kvarskatt när året är slut. Så det är en smaksak, om man "vågar" gissa lågt med låg månadskostnad som följd, men som även då kan leda till kvarskatt.

sa...

Tack för att du tar dig tid att svara. Om du har tid med fler frågor skulle du gärna få ge mig din epost.

sa...

ekonomitankar@gmail.com kan du nå mig på, så kanske jag kan hjälpa dig med några av dina frågor.